Wojtkun, Jarosław2025-10-272025-10-271999Studia Diecezji Radomskiej, 1999, t. 2, s. 195-218.2657-7151https://theo-logos.pl/handle/123456789/38050Artykuł w języku włoskim.Jednym z warunków, które decydują o rozpoznaniu w nauczaniu Papieża lub Kolegium Biskupów charakteru nieomylnego jest zacieśnienie przedmiotu tego nauczania do kwestii wiary i moralności (fide et mores). O ile pierwszy człon tego wyrażenia nie przedstawiał specjalnych trudności w interpretowaniu go przez teologów o tyle drugi, mores, wiązał się z pewnymi problemami w określeniu jego znaczenia. Już pobieżny rzut oka na to jak mores były rozumiane na terenie teologii, pokazuje sporą rozpiętość treści jaką wiązano z tym pojęciem. Były to więc: praktyki i zwyczaje Kościoła Apostolskiego, dyscyplina, życie liturgiczne, obyczaje itp. Spojrzenie na pojęcie mores obecne w tekstach Soboru Trydenckiego, od którego zyskuje ono miano obywatelstwa w języku teologicznym, poprzez Sobory Watykański I i Watykański II aż do Magisterium Papieża Jana Pawła II, uwidoczniło zjawisko ewolucji jaką termin ten przeszedł w historii teologii. W okresie Soboru Trydenckiego mores pojmowano jako elementy dyscypliny związanej z życiem religijnym i sprawowaniem kultu, nie wyłączając jednak interpretacji tego pojęcia w wymiarze specyficznie etycznym. Ograniczenie terminu mores jedynie do kwestii praktyk życia religijnego, liturgicznego i dyscyplinarnego Kościoła zanika całkowicie w kontekście nauczania Soborów Watykańskiego I i Watykańskiego II. Tutaj pojęcie to znajduje się w ścisłym odniesieniu do kwestii wiary i obejmuje te elementy doktryny moralnej, które zawierają się w depozycie Objawienia. Z analizy przeprowadzonej w oparciu o szereg dokumentów nauczania Kościoła, gdzie pojawia się pojęcie mores, dochodzimy do wniosku, że termin ten należy rozumieć jako podstawowe zasady doktryny moralnej należące do depozytu Objawienia, które znajdują się w ścisłym odniesieniu do kwestii wiary, jako ich konkretna realizacja i aplikacja w życiu i postępowaniu.itCC-BY-SA - Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkachmoresnieomylność Magisterium KościołaMagisterium Kościołanauczanie Kościołasobór trydenckihistoria Kościołasobór watykański Isobór watykański IIwiaramoralnośćteologiaKościół apostolskidyscyplinażycie liturgicznedokumenty soborowehistoria teologiiżycie religijneKościółinfallibility of the Magisterium of the ChurchMagisterium of the ChurchChurch teachingCouncil of TrentChurch historyFirst Vatican CouncilVatican ISecond Vatican CouncilVatican IIfaithmoralitytheologyapostolic Churchdisciplineliturgical lifeconciliar documentshistory of theologyreligious lifeChurchinfallibilità del Magistero della ChiesaChiesaIl concetto di mores come oggetto dell’infallibilità del Magistero della ChiesaArticle