Przeglądaj wg Autor "Stepulak, Marian Zdzisław"
Teraz wyświetlane 1 - 20 z 27
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Cnoty a rozwój moralny i religijny człowiekaStepulak, Marian Zdzisław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2006)Pozycja Eutanazja w świadomości etycznej młodzieżyStepulak, Marian Zdzisław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 1997)Pozycja Ks. Marek Chmielewski, Recepta na świętość?, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2005 (Biblioteka Dnia Pańskiego, 51), ss. 80.Stepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2006)Pozycja Ojczyzna w świetle twórczości księdza profesora Czesława Stanisława BartnikaStepulak, Marian Zdzisław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2022)Problematyka ojczyzny zajmuje w twórczości Księdza Profesora Czesława Stanisława Bartnika znaczące miejsce. W tym kontekście należy zwrócić uwagę na biografię Profesora. Tutaj bowiem można odnaleźć genezę zainteresowania się tą problematyką. Istotnym elementem artykułu jest analiza pojęcia „ojczyzna”. Stanowi ono korelat pojęcia naród. Ojczyzna przedstawiona jest w aspekcie historycznym, biblijnym i państwowym. Ojczyzna skupia ludzi poprzez tę samą historię, wspólnotę działania i losów życia materialnego i duchowego. Ważne miejsce w tym artykule zajmuje kwestia chrześcijańskiego rozumienia teologii ojczyzny. Ojczyzna w tym przypadku kojarzy się z pierwszą miłością i całą mistyką życia. Ojczyzna ziemska jest wspaniałym darem Boga. Profesor Bartnik zwraca szczególną uwagę na Polskę jako ojczyznę. Polska jako ojczyzna przechodzi proces tworzenia od ponad tysiąca lat, dojrzewa i równocześnie nie jest do końca definiowalna, jak każde ludzkie misterium. Aktualnie Polska przeżywa wiele negatywnych działań podejmowanych przez decydentów w Unii Europejskiej. Ksiądz Profesor Bartnik opisywał patriotyzm jako postawę. Na tę postawę składają się takie komponenty jak: przekonanie o podstawowej wartości ojczyzny, żywienie do niej stosunku i miłości oraz praca dla niej.Pozycja Opętanie i zniewolenie szatańskie jako „choroba zakaźna” przenoszona poprzez interakcje społeczneTrawiński, Adam; Stepulak, Marian Zdzisław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2008)Both possession and satanic compulsion are terms that one might associate with a bygone era. So, can these words, mostly connected with medieval times, be used in today’s context as a refection of modern reality? What is possession and what is compulsion, what are the differences and similarities between these two states? Can they both be treated as a “disease” and if so, then can one become infected? What signs or symptoms could be regarded as characteristic in the state of demonic possession as well as satanic compulsion? In what ways are these two states “contagious” and what causes the intensification of their “symptoms”? Finally, if we recognize both possession and compulsion as a disease, then are there any effective means of prevention? Where to go, who to talk to and what to ask for if the first “symptoms” indicating demonic possession or satanic compulsion appear? This study, aiming at making the reader acquainted with the issues of possession and the feeling of compulsion, will address these questions among many others. Its focus is to show that although this centuries old issue of demonic possession and satanic compulsion has largely been neglected in modern world, it is still a problem very much in existence. In fact, lack of reflection on this issue has only intensified the risk.Pozycja Postawy psychologów w rozwiązywaniu podstawowych problemów moralnych i zawodowychStepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Every psychologist who undertakes a variety of tasks, always has to assume different attitudes towards the moral and occupational problems that he or she will have to cope with. Thus we can distinguish between many attitude pairs which are completely opposite in their meanings. For instance, the alarmist and balanced attitude, poli-pragmatic and adequate attitude, demonstrable and discrete attitude, nihilistic and realistic-optimistic attitude, over-involved and empatie attitude, conceited and humbling attitude. The importance of moral education for a psychologist results from every human imperfection. Hence, the onus is on a psychologist to learn about the ethics and develop knowledge in the field of morality. It can be concluded that a psychologists must be a tutor of his or her own. According to a research, which I performed among 311 psychologists, the most problematic moral and occupational issue for them was to maintain a professional secrecy. The most significant attitude is assumed by those psychologists who are commissioned to do a certain research. Therefore, in this context we can distinguish between the following types of attitudes: evaluative, interpretative, nourishing, in vestig ative and understandable.Pozycja Relacyjność systemu rodzinnegoStepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2007)In the article two variables deserve special attention: relation and family system. With respect to the issue of relation such key terms as reaction, interaction, and relation in the aspect of its definition and basic typology have been undertaken. Communication is another element of the analysis of relation. In this context the problem of definition and interpersonal communication is presented. Part two of the article refers to the problem of the family as a system of interpersonal relations. First the systemic approach in psychology is presented. The approach was created by L. von Bertalanffy, who defined the concept of “system” as a complicated structural arrangement made up by mutually connected components. Among the fundamental values of the system the following ones may be differentiated: the inner indivisible and complete integrity of the system (cohesion of the system), organization, progressive segregation (mechanization), centralization, structuralization and a hierarchical order, steering and nonsteering as well as stiff and non-stiff properties, equifinality, allometry of metabolic, morphogenetic phenomena and growth of the system, dynamism, variability and evolution as well as orientation towards development. Also in this context an analysis of the family system has been made.Pozycja Religijny wymiar pracy socjalnejStepulak, Marian Zdzisław (Wyższe Seminarium Duchowne Diecezji Siedleckiej im. Jana Pawła II, 2010)Religious dimension of social work in context of the biggest religions of the world is the subject of the presentation. Thus, scientific reflexion relates to such religious systems as: Hinduism, Buddhism, Sikhism, Judaism, Islam and Christianity. It seems that the analysis of the social work in the particular religions has some common features, but also differs with some of the properties. Aspecific collision of multi-aged religious traditions with contemporary challenges of social, economic or political nature constitutes certain problems in social work. Religious rules of social help must be supported by governmental and nongovernmental institutions. Christian understanding of the social work in John Paul’s II depiction constitutes an important element of the present publication. His proposal of solutions constitutes great, although difficult offer. Holy Father underlines the basic value of the human person, its irrefutable priority in view of the capital and its unquestionable dignity. He also points the attention to the role of the social justice in the context of performed work and its significance for the family life, for realization of the maternity, as well as for the disabled persons. The justice itself is not sufficient, therefore John Paul II relates to the Christian love.Pozycja Rodzaje życia konsekrowanego i jego wybrane zaburzeniaStepulak, Marian Zdzisław (Instytut Teologiczno-Pastoralny im. św. bpa Józefa Sebastiana Pelczara w Rzeszowie, 2020)Życie konsekrowane jest specyficznym aktem, którego skutkiem jest stan uczynienia świętym tego, co odnosi się do upadłej natury. Konsekracja ma swoje miejsce jedynie w Kościele. Konsekrację uważa się także za centralny moment modlitwy eucharystycznej. Istnieją dwie podstawowe formy życia konsekrowanego: wspólnotowe i indywidulane. Do osób konsekrowanych zalicza się zarówno osoby duchowne jak i świeckie. Oprócz zakonów działają inne formy życia konsekrowanego, do których należą stowarzyszenia życia apostolskiego. Niektóre z osób konsekrowanych powołane są do życia mistycznego. Przez minione wieki osoby życia konsekrowanego nie były wolne od rozmaitych trudności. Jedną z nich było pojawiające się niezrozumienie dotyczące jego natury, czym ono jest. Trudności dotyczyły też pewnych przyczyn, które występowały wewnątrz, jak i poza wspólnotą eklezjalną. Poza tym brak rozumienia życia konsekrowanego można czasami zaobserwować także wśród samych osób konsekrowanych.Pozycja Rodzina w świetle psychologii pastoralnej, red. Borys Jacek Soiński OFM, Łódź: Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie 2007, ss. 269.Stepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Rola ojca w rodzinie w świetle badań maturzystów z diecezji siedleckiejStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)The problems of fatherhood have become today a matter of interest for many learned areas and disciplines. The role of meaning of the father in a family system is also one of the basic aspects of the studies on the family. This publication if an evidence of that interest. It consists of two principal parts: theoretical and empirical. The theoretical part discusses the problems of the biblical and theological understanding of fatherhood as well as the contemporary issues of fatherhood. The second part presents a strategy of research and an quantitative analysis of the findings. The studies use the method of psychological questionnaire. Their goal was to examine the role of the father in a family system. Particular questions dealt with the following issues: religiousness that secondary school graduates declared, interpersonal relations with fathers, assessment of the father’s personality (positive and negative), an image of the ideal father, father’s participation in the process of upbringing, father’s influence on his children’s religious formation, father-mother relationship, children’s respect towards their father, and an image of the father inherited in childhood. The whole of the study has been crowned with a summary, conclusions, and bibliography. It is worth adding that the studies provided a complete answer to the questions in the questionnaire. They showed an image of the father in the contemporary Polish family according to secondary school leavers. The studies’ value resides also in this that they covered a very numerous group (867 persons).Pozycja Sprawozdanie z I konferencji naukowej „Stan badań na temat aktywności zawodowej osób niepełnosprawnych ze szczególnym uwzględnieniem obszarów wiejskich”. Biała Podlaska, 27-28 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Sprawozdanie z I Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Co dzieje się z wartościami? Próba diagnozy”. Bydgoszcz, 5-6 listopada 2008 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Sprawozdanie z II Międzynarodowej Konferencji naukowo-szkoleniowej „Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń ”. Między teorią a praktyką zorganizowanej przez Instytut Pedagogiki, Zakład pedeutologii i edukacji zdrowotnej, Uniwersytetu Marii-Curie Skłodowskiej. Lublin, 18-19 maja 2010 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Sprawozdanie z Konferencji Międzynarodowej pt. „Kościół – Rodzina – Życie” zorganizowanej przez Instytut Studiów nad Rodziną UKSW. Łomianki, 7-8 maja 2010 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2011)Pozycja Sprawozdanie z międzynarodowej konferencji naukowej „Dimenzie a perspektívy rozvoja osobnosti jedinca v súčasnej škole” („Kierunki i perspektywy rozwoju osobowości jednostki we współczesnej szkole”). Inštitút Juraja Páleša v Levoči, 15-16 kwietnia 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2010)Pozycja Sprawozdanie z Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Zdrowa szkoła – zdrowy uczeń”. Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej i Wyższa Szkoła Społeczno-Przyrodnicza w Lublinie. Lublin, 6-7 listopada 2007 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Sprawozdanie z V Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej „Mistyka jako stan świadomości i typ doświadczenia religijnego jednostki ludzkiej”. Poznań, 25-26 lutego 2009 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Towarzystwo Naukowe KUL, 2009)Pozycja Sprawozdanie z VII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat „Kościół instytucjonalny a rodzina. Problem relacji i więzi wzajemnych”. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań, 29-30 listopada 2006 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Sprawozdanie z VIII Ogólnopolskiej Konferencji Naukowej na temat „Moralność współczesnego społeczeństwa polskiego: zagrożenia i rzeczywistość”. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Poznań, 28-29 listopada 2007 rokuStepulak, Marian Zdzisław (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)

