Przeglądaj wg Autor "Parzych-Blakiewicz, Katarzyna"
Teraz wyświetlane 1 - 9 z 9
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Błogosławieństwo w perspektywie trynitarnej. Wokół deklaracji „Fiducia supplicans”Parzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2024)The article analyzes the content of the Fiducia supplicans declaration in terms of Trinitological themes. To interpret the source, a methodological key formed from the concept of “holiness”, source-related to the Trinitarian foundation of theology and experience of Christian faith, was used. The purpose of the research is to search for and comment on the dogmatic basis of the source. The theological question of blessing consists of the aspect of dynamics in the relationship between God and creation. Therefore, blessing is, on the one hand, God’s gift and, on the other hand, God’s glorification − this is also the structure of blessing in the declaration. In the document, read in a hagiological key, the blessing can be called the “Holy Presence”, God the Father – the “Source of the Holy Presence”, Jesus Christ – the “Center of the Holy Presence”, and the Holy Spirit – the “Vivifier of the Holy Presence”.Pozycja „Dialog” i „dialogiczność” jako narzędzia teologiiParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2007)Pozycja Ks. Paweł Rabczyński. Znaki czasów według Marie-Dominique Chenu. Olsztyn: Warmińskie Wydawnictwo Diecezjalne 2007 ss. 200.Parzych-Blakiewicz, Katarzyna (Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, 2008)Pozycja Man in the “Splendour of Divinity.” The Hagiological Interpretation of “Spousal Love” in Line with John Paul II’s Theology of the BodyParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2020)W artykule przedstawiono teologiczną interpretację fenomenu miłości oblubieńczej pod kątem zbadania korelacji z tematyką dotyczącą powołania do świętości. Opracowanie należy do obszaru badań hagiologicznych, którego celem jest przedstawienie argumentu w kościelnej strategii obrony życia ludzkiego. Analizie poddano wypowiedzi papieskie i pisma filozoficzne Jana Pawła II/ Karola Wojtyły na temat miłości oblubieńczej oraz zależności osoby i czynu od Prawdy i Dobra. Wskazano na chrystologiczno-soteriologiczny aspekt miłości oblubieńczej jako warunkujący uświęcenie osoby. Uwarunkowania aksjologiczne powiązane z założeniem chrystologicznym nazwano Blaskiem Bóstwa, utożsamiając to z przestrzenią oddziaływania zbawczego na człowieka, który zostaje uświęcony miłością oblubieńczą Chrystusa i powołany do rozwijania etosu opartego na tej miłości.Pozycja Na progu życia. Teoria ewolucji wobec wiary chrześcijanParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2009)Pozycja Personalistyczne podstawy humanizmu chrześcijańskiego. Zarys problematykiParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2011)The article describes the quest of answer to the question for the complementarity of the personalism and Christian humanism. It consists of parts: Sources and anthropological aspects about the Christian humanism; Person and subject as the exploratory category, Christian Humanism in the personalistic system. The Christian humanism was defined as the cognitive and practical attitude based on foundations personalistic, and taking into consideration historico-salvific conditions. This permitted the statement that a purport of the Christian humanism was the promotion of Christian values with the regard of the context cultural-historic.Pozycja Sakramentalność małżeństwa w relacji do ludzkiej egzystencjiParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2016)The article answers the question for the specificity of the coming true of the existence of Jesus in the life of sacramental spouses. The sacrament of matrimony creates a new cell in the ecclesial community. The sacramental couple initiate into their own life Christ learning through the imitation of His love ethos. Therefore, it’s reasonable to conclude that the concretisation of Jesus’ existence in the sacramental-spouses’ life is “in persona Ecclesiae”.Pozycja „Sumienie eklezjalne” w blasku prawdy, dobra i zbawieniaParzych-Blakiewicz, Katarzyna; Kopiec, Maksym Adam (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II & Towarzystwo Teologów Dogmatyków, 2018)The article presents the issue of ecclesial conscience as a personal space in which a believer man evaluates his own ecclesiological activity. The formation of the faithful conscience in an ecclesial format is in line with theandric and at the same time missionary nature of the Church. The issue is shown based on three papal documents: Veritatis splendor, Caritas in veritate, Lumen fidei. These sources explain the relationship between absolute Truth, Goodness and Love as transcendentals conditioning the individual process of human salvation.Pozycja Teologiczny obraz Boga Ojca u podstaw chrześcijańskiego wychowania do rodzicielstwaParzych-Blakiewicz, Katarzyna (Uniwersytet Szczeciński, 2012)The paper bears upon the pastoral question about the crisis of the fatherhood, the parenthood and the family. There is an theological elaboration showing nine aspects of the biblical image of God of Father: the imitation of God of Father, the proexistence of Father, the hope of child, common Father in heaven, the purifying magnanimity, the vision of Father in Jesus, trusting to God of Father, Father giving of the Spirit. In the conclusions one gave four essential plots for pastoral working, taking into account the historical context and theological of the reflection about God of Father: the renewal of authorities, the learning of the trusting prayer, the care of heroic love, drawing from the Divine mercy.

