Przeglądaj wg Autor "Hodalska, Magdalena"
Teraz wyświetlane 1 - 4 z 4
- Wyników na stronę
- Opcje sortowania
Pozycja Compassion 2.0: How Internet users share “virtual care”?Hodalska, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2017)Compassion 2.0 manifests itself when images of babies in war zones hit headlines and appear on news and social media sites, where Internet users turn them into vehicles of emotions. In September 2015 a body of Alan Kurdi, a toddler dressed in red T-shirt, was found on a Turkish beach, where Nilufer Demir took memorable photos of the drowned 3-year-old refugee. Alan’s afterlife in cyberspace began when Internet users started cutting the image of his body out of the original photojournalistic frame to paste it into different contexts, charged with meaning and rhetorical power. The article explores visual metaphors that media users employed to create their own stories about Alan, which went beyond the narratives prevalent in traditional media and shows how “virtual care” is shared in a global village, where Compassion Fatigue (Moeller 1999) gives way to Compassion 2.0 which starts with a click and becomes one of online activities.Pozycja Internetowe żarty z pandemii koronawirusa w „zbiorowej pamięci zarazy”Hodalska, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2020)Celem artykułu jest przypomnienie i uporządkowanie żartobliwych historii, jakie o pandemii koronawirusa i o sobie opowiadali ludzie zamknięci w izolacji w globalnej wiosce, która w pierwszej połowie 2020 r. znalazła się w globalnej kwarantannie. Miała ona zapobiegać rozprzestrzenianiu się nowego wirusa (SARS-COV 2) powodującego chorobę zakaźną covid-19, która w ciągu czterech miesięcy dotknęła ponad 4 miliony ludzi na sześciu kontynentach. Zamknięci w swoich domach mieszkańcy kilkudziesięciu krajów pracują i uczą się zdalnie, kontakt z innymi utrzymując przez internet. W sieci również rozpowszechniane są humorystyczne filmiki, dowcipy i memy, będące przejawami korona-humoru – nowego gatunku komizmu, powstającego na naszych oczach i mającego zasiąg globalny, m.in. ze względu na uniwersalny przekaz, zrozumiały dla ludzi mówiących różnymi językami. Przejawy korona-humoru w polskiej przestrzeni internetowej są przedmiotem analiz, których wyniki prezentuję w tym artykule, omawiając najważniejsze kategorie żartów i pokazując w ten sposób fragmenty polskiej rzeczywistości w czasach zarazy A.D. 2020 na podstawie 470 humorystycznych obrazków i dowcipów dotyczących zachowania ludzi podczas pandemii koronawirusa. Materiałem badawczym były żarty przesyłane mi i opowiadane przez 81 młodych respondentów podczas internetowych wywiadów prowadzonych w pierwszym miesiącu narodowej kwarantanny (od 20 marca do 20 kwietnia 2020 ). Żarty z maseczek ochronnych, papieru toaletowego, mandatów czy masowych zakupów makaronu i mydła są unikalnym zapisem historii pandemii koronawirusa. Ich uniwersalna forma, ułatwiająca spontaniczną replikację w globalnej sieci prawdopodobnie sprawi, że w „zbiorowej pamięci zarazy” zapiszą się również korona-dowcipy, a obok „Dekameronu”, „Dżumy”, średniowiecznych danse macabre czy medialnych obrazów grypy hiszpanki, od 2020 r. znajdą się również internetowe memy.Pozycja Media Farewell to Pope Francis: The Pope from the End of the Earth Returns to the Father’s HouseHodalska, Magdalena; Buksa, Łukasz (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2025)The article presents the results of a content analysis of Polish and foreign media reporting on the departure and funeral of Pope Francis. The aim of the article is to identify the main motifs of media narratives concerning the „Pope from the End of the Earth.” The analysis included press publications that appeared from April 21 to April 26, 2025 (from the day of the Pope’s death to his funeral) in the online editions of Polish newspapers and weeklies, and also included the main themes of coverage from Pope Francis’s funeral in Polish and international television stations. The analysis reveals that key motifs in the media narratives include, among others, the symbolic significance of the date of the Pope’s death, which occurred during the Easter Octave, his humility and advocacy for marginalized communities, as well as his role as a bridge-builder in times of crisis. Furthermore, the media’s attention to the gathering of world leaders at the papal funeral emphasized the universal importance of his message, including compassionate support for the poor and excluded. The analysis reveals an image of the Pope distinguished by his unconventional style and spontaneous connection with people. The article demonstrates how the media reporting on the farewell to Pope Francis highlighted how, through simple gestures, he conveyed a message of mercy while remaining close to people until the very end.Pozycja Nadciąga zagłada! Retoryka strachu w polskich mediach na przykładzie prasowych relacji z epidemii ptasiej i świńskiej grypyHodalska, Magdalena (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2018)Artykuł prezentuje wyniki analizy prasowych relacji z epidemii ptasiej i świńskiej grypy, publikowanych w latach 2006–2010 na łamach polskich dzienników (Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita, Fakt, Dziennik Polska Times) i tygodników opinii (Newsweek, Polityka, Wprost, Przegląd). Analiza zawartości pozwoliła wskazać najważniejsze cechy retoryki strachu, jaka zdominowała dziennikarskie teksty, pełne sensacyjnych metafor, makabrycznych epitetów i upiornych porównań, będących doskonałym przykładem hiperbolizacji zagrożeń w czasie kryzysu, w którym zwiększa się zapotrzebowanie na informację. Analizą dyskursu objęto leksykalne i składniowe środki językowe, tworzące narrację medycznego horroru, w której niezwykle częste są spójniki ale i gdyby, dające możliwość mrocznych spekulacji, często zastępujących fakty. Na usługach retoryki strachu jest także kompozycja dziennikarskich relacji – od krzykliwych tytułów, pandemicznych leadów, przez czarne scenariusze, aż po ostanie zdania wieszczące rychłą apokalipsę.

