Logo repozytoriumLogo repozytorium
Zbiory i kolekcje
Wszystko na DSpace
AAAWysoki kontrastWysoki kontrast
  • English
  • Polski
Zaloguj
Nie pamiętasz hasła?
  1. Strona główna
  2. Przeglądaj wg autorów

Przeglądaj wg Autor "Arbatowska, Marta Maria"

Wpisz kilka pierwszych liter i kliknij przycisk przeglądania
Teraz wyświetlane 1 - 2 z 2
  • Wyników na stronę
  • Opcje sortowania
  • Miniatura
    Pozycja
    Co nowego w nowym ateizmie?
    Arbatowska, Marta Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2015)
    Nowy ateizm jest współczesnym nurtem myślowym, który stał się szczególnie popularny po ataku terrorystycznym na World's Trade Center 11 września 2001 roku. Kontestacja środowiska intelektualnego – a w pierwszej kolejności Richarda Dawkinsa, Christophera Hitchensa, Sama Harrisa i Daniela Dennetta – ma zabarwienie zdecydowanie radykalne i dotyczy każdego przejawu religijności. Swoje tezy nowi ateiści propagują za pomocą nowoczesnych środków komunikowania, dzięki którym przekaz jest zrozumiały i atrakcyjny dla licznego kręgu odbiorców. Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie o faktyczną wyjątkowość i nowość tego nurtu na tle innych przejawów niewiary, które pojawiały się w historii. Analiza twórczości Czterech Jeźdźców Apokalipsy pozwala postawić dwie zasadnicze tezy. Po pierwsze, nowy ateizm ze względu na swoją merytoryczną zawartość nie jest tak wyjątkowy, jak mogłoby się wydawać. Po drugie, jego popularność i szeroki zasięg pozwala jednak doszukiwać się nowych elementów, zarówno pod względem formy, jak i treści.
  • Miniatura
    Pozycja
    Edyta Stein – święta i feministka?
    Arbatowska, Marta Maria (Wydział Teologiczny UKSW w Warszawie, 2014)
    Edyta Stein – Żydówka i chrześcijanka, ogłoszona świętą przez papieża Jana Pawła, często jest określana jako feministka. Celem niniejszego artykułu jest odpowiedź na pytanie, na ile postawa uczennicy E. Husserla rzeczywiście jest zbieżna z założeniami feminizmu. Edyta Stein włączała się w działalność Ruchu Kobiet i jej zaangażowanie było odpowiedzią na konkretne wyzwania pierwszej połowy XX stulecia. Na podstawie jej pism można dokładnie scharakteryzować jej stanowisko, które jest spójną apologią kobiety opartą na założeniach religii chrześcijańskiej. Analiza biografii i twórczości niemieckiej filozof prowadzi do wniosku, że jej postawa zasadniczo przeczy feminizmowi, który już w niemieckim międzywojniu przybierał postać ideologii zbyt radykalnej. Aby uniknąć błędnych skojarzeń z ideologicznym feminizmem, proponuję określenie „apologia kobiety”, który nie narzuca stereotypowych skojarzeń.
Ministerstwo Edukacji i NaukiMinisterstwo Edukacji i Nauki
Projekt finansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji i Nauki w ramach Programu „Nauka dla Społeczeństwa II”
  • O repozytorium
  • Finansowanie
  • Kontakt

Polub nas

Katolicki Uniwersytet LubelskiKatolicki Uniwersytet Lubelski

oprogramowanie DSpace copyright © 2002-2025 LYRASIS delivered by PCG Academia

  • Prześlij uwagi